Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Chrzanowie
(wersja skrócona)
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników POIK jest dobro dziecka i działanie w jego najlepszym interesie.
Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego dobro i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Pracownicy realizując te cele działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych POIK oraz swoich kompetencji.
Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników wolontariuszy, stażystów i praktykantów POIK.
W relacji z pracownikami POIK – dzieci, nastolatkowie:
- Mają prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, wyrażania własnego zdania,
- Mają prawo do bycia wysłuchanym,
- Są traktowani z szacunkiem i ze zrozumieniem,
- Mają prawo do poufności – pracownik POIK nie ujawnia treści rozmów z dziećmi/nastolatkami innym osobom:
- wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracownik POIK dowie się o czymś, co zagraża zdrowiu i życiu dziecka/nastolatka,
- pracownik POIK odstępując od zasady poufności, aby chronić dziecko/nastolatka wyjaśnia mu to najszybciej, jak to możliwe.
- Jeśli poczują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, konkretnego zachowania czy słów pracownika, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio pracownikowi, innemu pracownikowi POIK, rodzicowi, opiekunowi.
W relacji z rówieśnikami, innymi osobami – dzieci, nastolatkowie:
- Uznają prawo innych do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność,
- Okazują szacunek, życzliwość i zrozumienie,
- Mają zakaz stosowania jakiejkolwiek formy agresji, przemocy,
- Szanują prawo innych do własnego zdania, własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
Zasady dostępu do Internetu i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Na terenie POIK – dzieci, nastolatkowie:
- Nie mają dostępu do wi-fi,
- Przynoszą telefony komórkowe oraz inne sprzęty elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców,
- Nie mogą robić zdjęć, filmować oraz nagrywać dźwięku na jakichkolwiek urządzeniach.
Zasady ochrony wizerunku i ochrony danych osobowych dzieci, młodzieży:
- Na terenie POIK funkcjonuje monitoring wizyjny,
- Ochrona wizerunku dziecka/nastolatka utrwalanego przez kamery monitoringu odbywa się na zasadnych określonych w „Regulaminie funkcjonowania, obsługi, i eksploracji monitoringu wizyjnego na terenie Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Chrzanowie”,
- W POIK wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych oraz powołano Inspektora ochrony danych,
- Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s.1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
- Dane osobowe dzieci udostępniane są wyłącznie podmiotom uprawnionym do ich uzyskania.
Jeśli w relacji z pracownikiem POIK albo inną osobą doświadczyłeś dla siebie nieprzyjemnej sytuacji, jakiejś formy agresji albo przemocy masz prawo do ich zgłoszenia:
- Każdemu pracownikowi POIK,
- Osobie odpowiedzialnej za „Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem” w Powiatowym Ośrodku Interwencji Kryzysowej,
- Rodzicowi, opiekunowi,
- Każdej osobie dorosłej.
Jeżeli byłeś/aś świadkiem niewłaściwego zachowania, agresji, przemocy ze strony pracownika POIK albo innej osoby wobec dziecka, nastolatka masz prawo do ich zgłoszenia:
- Każdemu pracownikowi POIK,
- Osobie odpowiedzialnej za „Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem” w Powiatowym Ośrodku Interwencji Kryzysowej,
- Rodzicowi, opiekunowi,
- Każdej osobie dorosłej.
Ważne telefony:
112 – numer alarmowy
116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
(całodobowy, 7 dni w tygodniu)
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
(całodobowy, 7 dni w tygodniu)